augusti 2011

Fler utflykter -Denna gång till Vänern

Ekshärads Fastighetsägareförening gjorde en trevlig resa till Hammarö/Skoghall/Karlstad. Vi började med Mörudden utanför Skoghall , där vi åt litet mat – en del åt massäck, andra köpte sig något. Sen åkte vi till Lillängshamnens Fiskrökeri i Skoghall, där vi först blev bjudna på en liten smakbit av varmrökt lax med hjortronsås och sen fick vi handla — vi fick också med oss frigolitlådor med is, som vi fick förvara fisken i tills vi kom hem. All heder och beundran för fiskrökeriet och deras personal – toppen!!!

Eftersom dagen gick i Vänerns tecken så avslutades dagen med en jubileumsresa på Vänern i Karlstads skärgård. Det är 150 år sedan hamnen byggdes och Robert berättade om hur utvecklingen skett i och omkring hamnen i Karlstad.

Det bästa av allt var dock VÄDRET — strålande sol och lagom varmt —Tack för det alla vädergubbar/gummor som höll undan regnet så vi fick denna vackra dag.

Varmt å gôtt utanför restaurangen på Mörudden – bra mat också!

Utsikten var det heller inget fel på…

En Fransson-pôjk berättade om fiskrökeriet och sen fick vi provsmaka — jättegott!

Ulla-Britt kunde inte bestämma sig för vilken båt hon ville ha..

Så det får väl bli en annan dag…

Ett förväntansfullt gäng som snart drar ut på Vänern med m/s Vestvåg

Fler som väntar…

Börje hade fullt sjå med att filma

Men snart är det dags att hoppa på..

Här berättar Robert historien om hur Karlstad fick sin hamn

Göran slapp köra bussen denna dag och fick njuta av att vara passagerare för en gångs skull

Gertrud inramad av handtagen i sin fina Rhodos-väska

Efter att ha sett Christer Sjögrens Blue Hawaii, fick vi återvända till Ekshärad och våra egna små Blue Hawaiin litet varstans i bygden och förhoppningsvis har vi kvar våra stugor även nästa år, så vi kan göra en ny resa.

Tack så länge /hälsningar från Inger.

Ekshäradskvinnorna på (ut) flykt till Stockholm

Ekshäradskvinnorna satte sig på Hjerpe-bussen med Ulf vid ratten, och han lotsade oss säkert både fram och tillbaka från Stockholm. Tack för det Ulf!

Birgitta hade som vanligt lagt upp ett fint program åt oss, och sen vara det bara att hänga med i svängarna — tur hade vi med vädret också!

4/8 reste vi från Ekshärad på morgonen och fick oss en förmiddagskaffetår på Lunedet, Bergsmansgården i Karlskoga och Anton på Antongs Krog i Trosa bjöd oss på lunch och trevliga historier. Anton som är tysk och i början hade litet svårt att förstå svenska berättade att han sålde korv en gång och frågade kunden om hon ville ha senap och ketschup och hon svarade: —-mycket litet —- han blev förbryllad men slängde på båda delarna och frågade sen om damen var nöjd och fick till svar att det blev —- litet mycket — . Anton kliade sitt hår men så kan det vara med svenskan ibland — inte lätt att förstå för utlänningar.

På kvällen gick vi på Berns Salonger och några beställde vårrulle, vilket skulle visa sig vara endast en 5 cm rulle — men är det ”fint” så är det litet — men lägger man till några kronor kan man också få en jättefin middag och visst är det så att man får det man betalar för…..:)

Tornet på Antons Krog i Trosa
Att strosa i Trosa går fint, men funkar det att ringa tro?

Pride-fest i Kungsträdgården där Babsan trippade förbi utanför Berns salonger

Den 5 augusti njöt vi av storstadens puls, som f ö inte var så hög den dagen och inte vår heller, då det var varmt och solen strålade — någon uteservering här och där och litet shopping blev det

Gunnel satsade på solglasögon

På Hötorget fanns massor av blommor och kantareller!!!

Och på kvällen gick vi till Jensens och åt middag

Den 6/8 blev det en båtutflykt med Waxholm 3 från Nybrokajen ut i Stockholms skärgård på ”Tusen öars kryssning”

Strindbergs ö – Kymmendö

Å så var det Bruno Liljefors ö – Bullerö

Flickor på en bänk
å på backen…

Sen gick färden vidare till Sandhamn

Solen sken och vinden blåste, men det var härligt

På hemresan den 7 augusti besökte vi Skultuna Mässingsbruk och åt lunch på Westerqwarn. Därefter åkte vi till Åsby Trädgården och Interiör, där vi köpte blommor och litet annat. Då hade också regnet nått fram till oss, men då satt vi i vår kära buss och det kunde regna bäst det ville!

Tack hela resekommittén och inte minst vår säkre chaffis Ulf!!